W naszej szkole podstawowej działa świetlica, która umożliwia uczniom aktywne spędzanie wolnego czasu po godzinach wysiłku umysłowego. Zajęcia organizowane są tak, by przez swą różnorodność przyczyniały się do odprężenia psychicznego dziecka. Z uwagi, iż bardzo trudno znaleźć jakieś prace, pomoce, informacje, dotyczące pracy na świetlicy, chciałabym zaprezentować własny plan pracy świetlicy przeznaczony dla uczniów szkoły podstawowej; Plan pracy dydaktyczno wychowawczy świetlicy szkolnej. WRZESIEŃ. Wracamy do szkoły.
- Poznajmy się.
- powitanie nowych członków świetlicy
- zabawy integracyjne w grupie (poznajemy swoje imiona)
- zapoznanie najmłodszych uczniów z nowym miejscem jakim jest świetlica.
- Poznajemy prawa i obowiązki ucznia świetlicy szkolnej.
- regulamin świetlicy, dyżury i obowiązki uczniów świetlicy
- poznajemy obyczaje i tradycje naszej świetlicy
- Wakacyjne wspomnienia.
- swobodne wypowiedzi uczniów na temat wakacji
- wakacyjne pamiątki,
- malowanie pastelami lub farbami okolicy zapamiętanej z wakacji,
- gry i zabawy na powietrzu,
- praca z mapą
- Przestrzegamy zasad ruchu drogowego
- przypominamy zasady bezpiecznego poruszania się pieszego na drodze,
- jak bezpiecznie przejść przez jezdnię (prezentacja w terenie),
- tworzymy kodeks pieszego,
- pogadanka nt. bezpieczeństwa podczas wycieczek rowerowych
- prezentacja multimedialna, przygotowanie roweru do wyjazdów.
- Sprzątamy Świat.
- jesienne sprzątanie terenów wokół szkoły,
- pogadanka tematyczna: Dlaczego ludzie śmiecą.
- Pożegnanie lata.
- moje letnie przygody, luźne wypowiedzi uczniów na temat minionego lata,
- malowanie farbami, kredkami scenki z minionego lata.
- Nadchodzi jesień
- wycieczka po okolicach Bolimowa. Obserwujemy zmiany zachodzące w przyrodzie, sprzątamy zwiedzaną okolicę.
- swobodne wypowiedzi uczniów na temat piękna polskiej jesieni, zmian zachodzących jesienią w polu, w lesie, w sadzie.
- układanie krzyżówek z hasłem jesień.
PAŹDZIERNIK
- Zwierzęta wokół nas.
- wspólna rozmowa na temat zwierząt żyjących w naszej okolicy w lasach i na polach. Co to są zwierzęta nocne?
- rozpoznawanie różnych gatunków ssaków,
- zwierzęta hodowlane w gospodarstwach,
- gry i zabawy dramowe; odgłosy zwierząt.
- Jesienne zmiany w przyrodzie.
- pogadanka na temat właściwego zachowania się podczas wycieczek i zajęć w terenie.
- poznajemy i zbieramy liście do szkolnego atlasu liści,
- pospolite drzewa liściaste, iglaste
- wycieczka.
- rozpoznawanie jesiennych liści, określanie kształtu, koloru,
- wykonanie kompozycji „jesiennej postaci” – naklejanie liści na dużym kartonie,
- wykonanie jesiennych bukietów z liści, traw, jarzębiny.
- Jesienne prace w ogrodzie
- swobodne wypowiedzi uczniów na temat prac wykonywanych jesienią w ogrodzie.
- rozmowa na temat związków przyczynowo
- skutkowych między pracą ogrodnika, rolnika jesienią a plonami w następnym roku.
- Jesienna pogoda. Wypowiedzi uczniów na temat pogody.
- Jesienne skarby. Zorganizowanie jesiennej wystawki. Wspólna rozmowa na temat skarbów z sadu i ogrodu, parku.
- Wykonanie z masy papierowej dowolnego owocu lub warzywa, wystawa prac.
- Zabawy dramowe „odgadnij kim jestem”.
- Czytanie tekstu z podziałem na role.
- Wiersze o tematyce jesiennej. Słuchanie czytanego przez nauczyciela wiersza „Pomidor” J. Brzechwy. Wspólne zabawy dramowe „odgadnij jakim jestem warzywem”.
- Dzień Edukacji Narodowej.
- rozmowa uczniów z nauczycielem na temat jego pracy,
- przypomnienie o formach grzecznościowych i wielkich literach przy pisaniu życzeń.
- Dzień walki z głodem.
LISTOPAD.
- W zdrowym ciele zdrowy duch.
- pamiętamy o zdrowym odżywianiu się jesienią.
- Witaminy z owoców i warzyw,
- sposoby przechowywania owoców i warzyw,
- głośne czytanie przepisów na surówki i sałatki,
- wspólna rozmowa nt. jaki wpływ ma pogoda na ubiór i zdrowie.
- Świetlicowe przyjaźnie.
- swobodne wypowiedzi uczniów o swoich przyjaciołach,
- praca plastyczna mój przyjaciel.
- Ptasie odloty.
- Żegnamy odlatujące ptaki. Układanie i rozwiązywanie krzyżówek o ptakach.
- Głośne czytanie informacji o wybranym ptaku z encyklopedii.
- Rozpoznawanie ptaków i ich nazw.
- Wspólna rozmowa na temat; dlaczego ptaki odlatują od nas na zimę?
- Oglądanie książek o ptakach, albumów…
- Wykonanie papierowej składanki ptaka.
- W jaki sposób pomagamy ptakom które zimują w kraju? Pogadanka.
- Układ Słoneczny
- Co to jest Układ Słoneczny
- praca z encyklopedią, słownikiem geograficznym.
- Swobodne wypowiedzi uczniów na temat Układu Słonecznego na podstawie zgromadzonych materiałów i doświadczeń własnych.
- Wspólne objaśnienie pojęć: astronom, astronauta.
- Wykonanie planszy przedstawiającej Układ Słoneczny.
- Gry i zabawy dramowe „mówiące planety”.
- Kim był Mikołaj Kopernik? Wyjaśnienie pojęcia „Wstrzymał Słońce, ruszył Ziemię, polskie go wydało plemię”.
- Zmiany pór roku.
- Obserwujemy zmiany zachodzące w przyrodzie
- zajęcia terenowe.
- Ustalenie, co jest przyczyną zjawiska pór roku w przyrodzie.
- Omówienie pozornej wędrówki Słońca i długości dnia i nocy w każdej z pór roku.
- Rozmowa nt. Zmian przyrody w różnych porach roku i ich wpływie na życie ludzi, zwierząt i roślin.
- Ilustrowanie utworu muzycznego A. Vivaldiego „Cztery pory roku”(jesień).
- Narodowe Święto Niepodległości.
- opowiadanie nauczyciela o historii Polski połączone z oglądaniem ilustracji, albumów.
- Przedstawienie postaci marszałka J. Piłsudskiego. Udział w uroczystości szkolnej z okazji Narodowego Święta Niepodległości.
- Przybliżenie uczniom symboliki barw narodowych i sztandaru szkolnego.
GRUDZIEŃ
- Moja rodzina.
- Swobodne wypowiedzi uczniów na temat ich rodzin połączone z prezentacją przyniesionych pamiątek, zdjęć.
- Rozmowa na temat praw i obowiązków członków rodziny.
- Zabawa w architekta – dom moich marzeń.
- Wspólne poszukiwanie odpowiedzi na pytanie” Jak postępować, by tworzyć kochającą się rodzinę?
- Gry i zabawy dramowe „zgadnij kim jestem”.
- Wspólna rozmowa nt. Jak dzielę się obowiązkami z rodzeństwem, by pomóc rodzicom?
- Książka moim przyjacielem.
- Jak zachęcić innych do czytania książek
- rozmowa.
- Moja ulubiona bajka, baśń, wiersz, uczniowie prezentują swoje ulubione książki.
- Pogadanka z bibliotekarką nt. Zachowania się w bibliotece, poszanowania wypożyczanych książek.
- Czytanie wybranego w bibliotece opowiadania z podziałem na role.
- Wykonanie ilustracji do czytanego opowiadania.
- Piszemy własne opowiadanie, bajkę, wiersz. Odczytanie najciekawszych prac.
- Opowiadamy i czytamy baśnie.
- Nasze zabawy w teatr.
- Wyjaśnienie znaczenia słowa teatr.
- Wspominamy nasze przedstawienia szkolne i towarzyszące im emocje.
- Kto jest kim w teatrze? Projektowanie obsady i scenografii do wybranego mini przedstawienia.
- Zabawa w teatr z wykorzystaniem dramy. Inscenizowanie fragmentów wybranych baśni.
- Próba odpowiedzi na pytanie: gdybyś w przyszłości pracował w teatrze, kim chciałbyś zostać?
- Otrzymujemy i dajemy prezenty.
- pisanie listu do Świętego Mikołaja z prośbą o prezenty.
- Adresowanie koperty. Krótkie wypowiedzi na temat drogi listu od nadawcy do adresata.
- Portret Świętego Mikołaja – praca plastyczna.
- Nauka pakowania prezentu w ozdobny papier.
- Układanie i rozwiązywanie zagadek tematycznych.
- Przygotowujemy się do świąt.
- Wykonywanie ozdób choinkowych, np. łańcuchy, serduszka.
- Słuchanie opowiadania nauczyciela o symbolach Bożego Narodzenia.
- Oglądanie gałązek jemioły. Rola plantacji świerków w ochronie lasów.
- Słuchanie, nauka i śpiewanie kolęd.
- Tradycje Bożego Narodzenia. Drama „Przyjmujemy Mikołaja w domu”.
- Wspólna rozmowa nt. przygotowania potraw i elementów dekoracyjnych do nakrycia stołu.
- Swobodne wypowiedzi nt. Przygotowań do Wigilii.
- Wypowiedzi dzieci o tym, czego życzymy bliskim.
- Pisanie na kartce życzeń skierowanych do siebie w formie dobrego uczynku, poprawy.
- Szkolna Wigilia
- śpiewanie kolęd, dzielenie się opłatkiem.
- Poznajemy zwyczaje świąteczne i noworoczne.
- swobodne wypowiedzi uczniów na temat szopek urządzanych w kościołach.
- Omówienie ilustracji przedstawiającej szopki.
STYCZEŃ
- Witamy Rok 2006.
- Swobodne wypowiedzi na temat jak witaliśmy Nowy Rok.
- Zabawy zimowe na śniegu i lodzie: rzuty śnieżkami do tarcz, do wyznaczonego celu.
- Jak zaplanować bal karnawałowy
- wspólna rozmowa.
- Konkurs „Pomysł na najciekawszy strój karnawałowy i jego wykonanie”.
- Zima, Zima.
- Obserwacja otoczenia wokół szkoły, rozmowa o tym jak rośliny i zwierzęta przygotowują się do zimy.
- Zabawy ruchowe na boisku.
- Zapoznanie ze sposobem przetrwania zimy przez ptaki, owady i ssaki.
- Wycieczka po okolicy, podsumowanie poczynionych obserwacji.
- Jak pomagamy ptakom podczas zimy.
- Malowanie zimowych drzew różnymi technikami, np. mokre w mokrym, malowanie pastą, świecą. Barwy zimne.
- Giełda pomysłów na temat „Oszczędzamy las” .Rozpoznawanie szyszek, ustalenie z jakich drzew pochodzą, oglądanie nasion.
- Ćwiczenia ruchowe i naśladowanie kołysania się drzew, pracy drwali, łamania się gałęzi.
- Gry i zabawy dramowe: naśladujemy ptaki.
- Rysunek kredką „Dokarmiamy ptaki”.
- Bezpiecznie na śniegu i lodzie..
- Swobodne wypowiedzi dzieci dotyczące zabaw i gier zimowych.
- Rozmowa na temat sportów zimowych, olimpiad.
- Gry i zabawy dramowe „odgadnij dyscyplinę sportu”.
- Zwrócenie uwagi na bezpieczeństwo zabaw zimowych.
- Niebezpieczeństwo zabaw w pobliżu jezdni. Droga hamowania pojazdów - doświadczenie z użyciem zabawek.
- Nasza biblioteka.
- Swobodne wypowiedzi dzieci na temat ulubionych książek.
- Co mogę zrobić dla szkolnej biblioteki – rozmowa.
- Przypominamy regulamin biblioteki.
- Rozmowa na temat roli książki w życiu człowieka. „Książka to najlepszy przyjaciel”.
- Dzień Babci i Dziadka.
- Swobodne wypowiedzi uczniów na temat chwil spędzonych z babcią i dziadkiem.
- Redagowanie życzeń dla babci i dziadka.
- Drama – praca w dwójkach
- próby składania życzeń.
- Rozmowa nt. szacunku do osób starszych.
LUTY
- Przyglądamy się zimie.
- Układanie rebusów i zagadek o tematyce zimowej.
- Gry i zabawy na śniegu, toczenie kul, lepienie bałwana.
- Wykonanie bałwana z wykorzystaniem waty, papieru kolorowego.
- Obserwacja pogody w styczniu: temperatura, opady, długość dnia.
- Obserwacja stopnia zanieczyszczenia śniegu, roztopienie śniegu, filtrowanie wody.
- Malujemy zimę – praca plastyczna.
- Tropimy ślady na śniegu.
- Tropienie i rozpoznawanie śladów zostawianych przez kolegów.
- Analiza kształtu śladów zwierząt na podstawie ilustracji, rozpoznawanie zwierząt po śladach innych niż tropy, np. ptasie pióra.
- Praca plastyczna: „Fantastyczne zwierzaki i ich ślady”.
- Układanie i rozwiązywanie rebusów i krzyżówek o tematyce zimowej.
- Dokarmiamy zwierzęta zimą.
- Rozmowa na temat sposobu dokarmiania zwierząt zimą.
- Pogadanka - jak należy się zachowywać na zajęciach terenowych.
- Wycieczka terenowa – dokarmiamy naszych podopiecznych.
- Praca plastyczna „Zwierzęta zimą”.
- Gry i zabawy dramowe „naśladujemy zwierzęta”.
- Dbamy o naszą świetlicę.
- Swobodne wypowiedzi uczniów na temat świetlicy.
- Ustalenie zakresu prac, jakie należy wykonać w celu poprawienia wyglądu, estetyku świetlicy.
- Jak należy dbać o sprzęt szkolny – rozmowa.
- Giełda pomysłów „Co zrobić, aby nasza świetlica była piękniejsza.”
MARZEC.
- Pory dnia i roku.
- Rozmowa nt. dobowego ruchu Ziemi: dzień, noc.
- Praca z globusem.
- Uświadomienie dzieciom, w jaki sposób rozwój cywilizacji i lekkomyślność zagraża ziemi.
- Swobodne wypowiedzi nt. zmiany pogody w ciągu roku. Zjawiska jakie obserwujemy przy tych zmianach.
- Warunki życia roślin i zwierząt w różnych porach roku.
- Zapach przedwiośnia.
- Analiza przysłowia „ W marcu jak w garcu”.
- Przypomnienie zasad bezpieczeństwa podczas wspólnego wyjścia.
- Obserwacje podczas spaceru oznak przedwiośnia.
- Swobodna rozmowa nt. zaobserwowanych zmian zachodzących w przyrodzie.
- Ćwiczenia i zabawy ruchowe i oddechowe tematycznie związane z przedwiośniem.
- Kluby przyjaciół Ziemi.
- Swobodna rozmowa dotycząca ochrony Ziemi.
- Zapoznanie z fundacjami i klubami pomocy: Przyjaciele Ziemi, Pokojowy Ruch „Zielonych”, Światowy Fundusz Ochrony Przyrody. Praca z przygotowanymi materiałami.
- Jak ja mogę pomóc Ziemi? - swobodne wypowiedzi.
- Próba refleksji nad obecną sytuacją.
- Obserwujemy przyloty ptaków.
- Spacer po najbliższej okolicy.
- Obserwacja ptaków, rozpoznawanie ich cech charakterystycznych, zapoznanie z budową ptaków, określenie kierunków przylotów i odlotów.
- Obserwacja ptasich gniazd, określenie miejsc budowy gniazd i „materiałów budowlanych”.
- Rola gniazd w życiu ptaków – swobodne wypowiedzi.
- Praca plastyczna „Ptasie powroty”.
- Powitanie Wiosny.
- Uroczyste topienie Marzanny.
- Obserwacje zmian zachodzących w przyrodzie.
- Swobodne wypowiedzi uczniów na temat zwiastunów wiosny.
- Układanie haseł witających wiosnę.
- Rozmowa na temat wiosennych kwiatów i ich ochronie.
KWIECIEŃ.
- Poznajemy drzewa.
- Wycieczka z nauczycielem przyrody
- przypominamy gatunki poznanych drzew.
- Obserwacja drzew rosnących wokół szkoły, nazywanie ich, wskazywanie cech charakterystycznych, zaliczanie do drzew liściastych, iglastych, omówienie warunków życia.
- Rozpoznawanie drzew po liściach, igłach.
- Budowa liści.
- Swobodna rozmowa - uczniowie opisują poznane drzewa, wykazują różnice i podobieństwa.
- Wiosenne prace.
- Swobodne wypowiedzi dzieci o wiosennych pracach w ogródku.
- Rozmowa z dziećmi o wyglądzie najbliższej okolicy, określenie co możemy zmienić, poprawić, naprawić, posprzątać.
- Malujemy pisanki.
- Swobodne, wynikające z doświadczeń dzieci wypowiedzi nt. zwyczajów wielkanocnych.
- Malowanie pisanek.
- Ustne wypowiedzi opisujące własną pisankę, pisankę marzeń.
- Rozmowa na temat zwyczajów wielkanocnych , ze szczególnym zwróceniem uwagi na śmigus
- dyngus.
- Czytanie o tym zwyczaju z materiałów źródłowych.
- Własne doświadczenia związane z tym świętem - rozmowa.
- Składamy świąteczne życzenia.
- Indywidualne wypowiedzi uczniów o zwyczajach wielkanocnych ze szczególnym uwzględnieniem tradycji pisania świątecznych kart.
- Zgromadzenie świątecznych kart, opisywanie ich, zwrócenie uwagi na elementy umieszczone na kartach.
- Wspólne zgromadzenie słownictwa potrzebnego do napisania świątecznych życzeń.
- Projektowanie własnych kart i pisanie życzeń.
- Światowy Dzień Ziemi.
Maj.
- Majowe święta.
- Oglądanie materiałów związanych z Konstytucją 3 Maja, np. reprodukcji obrazu Jana Matejki „ Konstytucja 3 maja”.
- Opowiadanie nauczyciela o Konstytucji i czasach w których powstała.
- Wiosenna pogoda.
- Wypowiedzi uczniów na temat pogody i zmian w przyrodzie w maju.
- Majowe kwiaty. Poznajemy nazwy kwiatów i roślin zielonych w naszej okolicy.
- Poznajemy procesy zapylania i rolę pszczół.
- Praca plastyczna „Polne Kwiatki”.
- Poznanie różnych gatunków chwastów:
- Wzajemne prezentowanie chwastów zebranych w drodze do szkoły.
- Próba nazwania roślin na podstawie własnych wiadomości.
- Swobodne wypowiedzi o przyczynach i sposobach zwalczania chwastów, praca na szkolnym klombie.
- Czy zioła to chwasty? – wspólne wyjaśnienie; kiedy roślina zielona może być uznana za szkodliwy chwast.
- Moja rodzina.
- Wypowiedzi uczniów na temat swojej rodziny.
- Przytaczanie rodzinnych anegdot.
- Prezentowanie przyniesionych zdjęć i pamiątek rodzinnych.
- Praca plastyczno – literacka; wykonanie kartki z rodzinnego albumu.
- Zabawa pantomimiczna: „Czyj to portret?”.
- Moja mama, mój tata.
- Swobodne wypowiedzi dzieci na temat swojej mamy.
- Układanie i zapisywanie krótkiego opisu wyglądu zewnętrznego mamy i taty.
- Moi rodzice - praca plastyczna.
- Nasze zdrowie.
- Próba zastanowienia się, refleksja: czy mam kondycję?, Czy codziennie ćwiczę? Czy jestem aktywny na lekcjach wf?
- Sprawdzamy swoją sprawność fizyczną, zajęcia na boisku szkolnym.
- Głośne odczytanie informacji na temat roli różnych organów w prawidłowym funkcjonowaniu człowieka.
- Odnajdywanie omawianych organów w swoim organizmie.
- Swobodna rozmowa o tym, co jest niezbędne aby być zdrowym i sprawnym: sport, higiena osobista, zdrowe odżywianie.
CZERWIEC.
- Dzień Dziecka
- Poznajemy prawa dziecka.
- Wspólne oglądanie zdjęć przedstawiających charakterystyczne typy mieszkańców różnych części świata.
- Praca z mapą. Odnajdywanie na mapie świata regionów, które zamieszkują poznani na fotografii ludzie.
- Próba odpowiedzi na pytanie: co łączy, a co różni dzieci na całym świecie?
- Uważne, wyraziste odczytanie Praw Dziecka i dokładne ich omówienie, wyjaśnienie
- Zapoznanie dzieci z jedynym odznaczeniem nadawanym dorosłym przez dzieci
- Order Uśmiechu.
- Projektujemy własny order i nadajemy mu nazwę.
- Lato, lato...
- Rozwiązywanie i układanie zagadek i rebusów związanych z nadchodzącym latem.
- Mój przepis na lato - pisemna praca w grupach.
- Przypominamy letnie i wakacyjne piosenki.
- Swobodne wypowiedzi na temat lata i sposobu spędzania wolnego czasu.
- Praca plastyczna pt. „Lato”.
- Obserwujemy otaczającą nas przyrodę.
- Obserwowanie zmian jakie nastąpiły w przyrodzie.
- Swobodne wypowiedzi na ww. temat.
- Zabawa dramowa: szukanie w swoim otoczeniu przedmiotów, które mogą odtworzyć dźwięki deszczu, wiatru, błyskawicy, grzmotu...
- Gdzie na wakacje.
- Praca z mapą Polski, przewodnikami turystycznymi – szukamy odpowiedniego miejsca na wakacje.
- Nauka wakacyjnych i letnich piosenek.
- Zabawy ruchowe na boisku szkolnym.
- Wakacyjne przestrogi.
- Swobodne wypowiedzi uczniów nt. „ Jak bezpiecznie podróżować”?
- Zabawa dramowa - zgubiłem się!
- Przypominamy numery alarmowe.
- Układamy wakacyjny regulamin.
Opracowała Aneta Jagura |